Recept!

Vi åt en smaskig rätt i helgen som jag tänkte dela med mig receptet på. Vi fick den hos Marre och Calle första gången när vi var där på middag en gång. Jag vet inte vart den kommer ifrån från början men god är den.

HELSTEKT FLÄSKFILÉ MED ÖRTER OCH BACON

4 personer


1 stor fläskfilé, ca 550 gram

1 tsk italiensk salladskrydda (eller örtsalt)

2 krm paprikapulver

2-3 tsk blandade franska örter

4 msk finskuren gräslök (färsk eller fryst)

4 msk finskuren persilja (färsk eller fryst)

1 paket bacon


* Krydda köttet, rulla och klappa in med kryddgrönt.

* För ihop köttet till en jämn och fin fason och vira om med bacon som ska täcka hela filén.

* Lägg köttet på folietäckt plåt eller i ugnssäkert gratängfat.

* Stek på ugnens nedre fals på 200 grader i cirka 35-40 minuter.

* Låt köttet vila under folie i 5-10 min. innan det skärs upp.

* Servera gärna med pressad potatis, broccoli, Julienne-grönsaker och senapssås.


JULIENNE-GRÖNSAKER 

4 personer


1 gul paprika

1 röd paprika

1 morot

1 purjolök (använd det ljusa)

1 bit squash (ca. en halv)

Smör

Italiensk salladskrydda (eller örtsalt)


* Skär grönsakerna i mindre bitar och koka i smör på medelvärme

* Späd med ett par matskedar vatten, krydda och låt grönsakerna knappt mjukna.


SENAPSSÅS

4 personer


3 dl matlagningsgrädde

1 grönsaksbuljongtärning

3 msk ljus fransk senap

1 dl lätt crème fraiche

steksky


* Koka upp grädden, buljongtärning och senap.

* Låt koka under vispning ca 10 minuter.

* Blanda i crème fraiche och lite steksky.

* Koka upp och smaka av.


Idag har jag jobbat. Jag har suttit med både David som är min "egen" handledare och med Fredrik när David var på andra uppdrag. Det gick jättebra idag! Jag har lovat ut arbeten och färder för första gången. Kul! Hoppas det blir lika bra imorgon.

Idag har det varit riktigt vårväder här i Ånge! Synd att man fick sitta inne till 16 bara... Jag tog med mig Hampe i vagnen och gick en sväng på kvällningen. Det blev 5km och det var skönt i det fina vädret. Hoppas det håller i sig framåt helgen när jag är ledig. Snön får också gärna smälta bort nu, jag är trött på den.

Nu ska jag gå och dricka te med Johan som precis kom från jobbet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback